1 2 3
Målbar effekt? Kan du måle effekten av brosjyren, annonsene eller avisomtalen slik at du vet i kroner og øre hva du tjente? - Vår innsats kan måles.  Se neste »  Les mer
Mauris pede semper Curabitur condimentum, et mollis, minus dapibus odio faucibus. Mauris pede semper nec vel ut sem, a augue tortor sapien   « Previous Next »  Learn more
Interdum ullamcorper maecenas Orci maecenas. Tincidunt tempus, integer viverra lorem praesent magna parturient   « Previous  Learn more

Public relations (PR)

 

  • Hvorfor bruke en formue på annonser som ikke fungerer - når du kan få gratis reklame ved bruk av intelligent PR?

    Vi elsker PR fordi det er GRATIS, og du når ut til et stort publikum. Du kan også bli berømt slik at folk begynner å kjenne deg igjen på gaten! Eller bedriften får et navn som er på alle prospekters lepper.

    Våre kunder registrerer hvordan konkurrentene bruker mange tusen kroner på annonsering som ikke fungerer. Vi får dem heller på TV eller i riksdekkende medier slik at de får mediedeomtale som ikke kan kjøpes for penger.

    Vi har fått kunder på Frokst-TV, i nyhetssendinger, lokalfjernsyn og lokalradio, riksdekkende aviser, lokalaviser, forbrukermagasiner og fagpresse.

    Hvordan oppnår vi slike resultater med vår PR? Fordi Tor Kjølberg faktisk er journalist og medlem av Norsk Journalistlag. Han vet hvordan redaktører og journalister arbeider.

    Her er følger noen grunnleggende fakta om PR – pluss noen råd som kan få din bedrifts PR til å fungere bedre. Når du har lest dem, bør du abonnere på Markedsklinikkens GRATIS nyhetsbrev FOKUS og få regelmessige nyttige råd om PR og markedsføring.

    Markedsklinikkens grunnregler for PR

    1. Sørgelig, men sant: 99  prosent av pressemeldinger havner i papirkurven. Ja, 99% - og de fleste av dem er skrevet av PR-byråer som tar skyhøye honorarer. Det er bortkastede penger. Det er i tillegg feil bruk av de grønne skogene våre.
    1. Heldigvis: 1prosent av de pressemeldingene som fører til god mediedekning har visse fellestrekk. Her følger noen av dem.
    1. De beste pressemeldingene setter seg inn i journalistens eller redaktørens situasjon og dekker deres behov. Alle tror at PR er hardt arbeid. Det de ikke forstår er at redaktører og journalister trenger historier hver eneste dag for å fylle sin avis, sitt magasin, sine radio- eller fjernsynsprogrammer med innhold som interesserer leserne, seerne eller lytterne. Hvis du kan hjelpe dem, er du garantert dekning.
    1. Hvordan kan du dekke deres behov? Tenk over følgende: Alle journalister har press på seg fra sine redaktører og må finne historier som interesserer leserne/lytterne/seerne. Du dekker derfor journalistenes behov hvis du dekker det behovet deres målgruppe har. Hvis du ønsker en historie i et dameblad, må du fortelle en historie som interesserer bladets lesere. Hvis du ønsker å fortelle noe i et ettermiddags radioprogram, må du finne noe som interesserer folk som kjører bil hjem fra jobben og hører på radio.
    1. Den brutale sannheten er at disse journalistene ikke er det minste interessert i din bedrift, din historie eller dine varer eller tjenester. Derfor er det meningsløst å bruke overskrifter som for eksempel:

     

    ’Lokal bedrift feirer 30 års jubileum’

    ELLER

    ’Hansen & Sønn har fått ny styreformann’

    Det er blant annet slike meldinger som havner rett i papirkurven. Det blir for kjedelig. Innse like godt først som sist at mediefolk ikke er det minste interessert i din bedrift. Lag derfor innhold som kan være interessant for deres publikum. Journalister kaller dette for ’en vinkling’. Hvis for eksempel en ny styreformann eller Hansen & Sønn feiret sitt jubileum med å male sitt kontorbygg rosa, eller gi den beste selgeren sin en kirurgisk ansiktsløftning, eller noe helt annet, kunne noen journalister synes at det var en interessant vinkling. Da er du kreativ og tenker litt utenom det vanlige. (Fortell meg gjerne hva du har fått til hvis du er blitt inspirert av ansiktsløftningsvinklingen!)

    1. Det viktigste elementet i en pressemelding er overskriften. Den må skape interesse og være interessant – og fremfor alt skille seg ut fra andre pressemeldinger. Det beste er å skrive den i samme stil som de andre overskriftene i det media du henvender deg til. Hvis du f. eks. selger et nytt kosttilskudd som bedrer fordøyelsen får du sannsynligvis best respons med overskrifter som:

     

    Nytt kosttilskudd gir bedre fordøyelse

    eller

    Noe av det vi spiser eksploderer i magen!

    1. Mange tror at den eneste måten å få god mediedekning på er å lage en god historie. Det finnes imidlertid mange andre metoder. Det betyr at du må posisjonere deg som en ekspert i din bransje. Uansett hva du driver med, er du sannsynligvis ekspert på noe. Hvis du er tannlege kan du lage en ”Norges beste smil” konkurranse. Hvis du driver et regnskapskontor, kontakt lokalmedia før neste budsjettperiode og fortell dem at du er skatteekspert og gjerne gir kommentarer om hvordan et kommende budsjett vil påvirke det lokale næringsliv. Du skjønner sikkert tegningen. PR blir enklere – når du bare vet hvordan.

     

    Få flere GRATIS PR-tips av Markedsdoktor’n

    Når du abonnerer på Markedsdoktor’ns GRATIS nyhetsbrev FOKUS, får du nyttige PR-tips sammen med hundrevis av andre markedsføringsstrategier som kan tilføre bedriften nye kunder, større inntjening og økt omsetning. Fyll ut rubrikkene nedenfor, og snart er du den ledende PR-strategen i din bransje.

    Motta nyhetsbrevet fra Markedsklinikken du også!
    Gratis, og uten forpliktelse. Bare mange gode tips:

    Meld ut Meld inn
    Epostadresse
    Navn (ikke påkrevd)
     


 
Copyright (c)2011 Markedsklinikken | Design ved Responspartner